سیاسیترین کارگردان تاریخ سینما
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۲۵۳۵
روزنامه شهروند نوشت: ٨٩ سال پیش، برابر ١٣ فوریه ١٩٣٣ میلادی، کوستا گاوراس، کارگردان یونانیتبار سینمای فرانسه در یونان به دنیا آمد. ناطقان: گاوراس در ٢١ سالگی به فرانسه مهاجرت کرد و در دهه چهارم زندگی خود به یکی از معروفترین کارگردانهای دهه ٧٠ میلادی تبدیل شد. یکی از مهمترین دلایل شهرت او ساخت فیلمهایی با پسزمینه سیاسی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معروفترین فیلم گاوراس «Z» در سال ١٩٦٩ میلادی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجیزبان شد. گاوراس در این فیلم اختناق حاکم بر یک کشور خیالی را به تصویر کشیده است که البته از المانهای موجود در اثر مشخص است منظور او از این کشور بینام و نشان زادگاه خودش یونان است.
اکثر آثار کوستا گاوراس از تلویزیون ایران به نمایش درآمده و حتی برخی فیلمهایش در بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر نیز شرکت داده شدهاند.
منتقدین سینما گاوراس را استاد خلق فیلمهای جدی، پرهیجان و در عین حال سرگرمکننده سیاسی میدانند.
از دیگر آثار گاوراس میتوان به «اعتراف» (١٩٧٠) با موضوع زندانهای بلوک شرق، «حکومت نظامی» (١٩٧٣) با موضوع مبارزات گروههای ضد آمریکایی در اروگوئه، «گمشده» (١٩٨٢) با موضوع کودتای ژنرال پینوشه در شیلی، «هاناک» (١٩٨٣) با موضوع جنایات اسرائیل، «جعبه موسیقی» (١٩٨٩) با موضوع حضور جنایتکاران نازی در آمریکا و «آمین» (٢٠٠٣) با موضوع روابط نازیها با واتیکان اشاره کرد.
منبع: خبر انلاین
منبع: ناطقان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۲۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حراج پشتههای علف مشهور «مونه»
یکی از تابلوهای نقاشی با موضوع پشتههای علف خشک اثر «کلود مونه»، نقاش نامدار فرانسوی درحالی به مزایده گذاشته خواهد شد که پیشبینی میشود دهها میلیون دلار چکش بخورد.
به گزارش ایسنا، «پشتههای علف خشک در ژیورنی» (۱۸۹۳)، یک نقاشی از مجموعه نقاشیهای پشتههای علف خشک، یکی از مشهورترین مجموعههای این هنرمند در ماه میلادی آینده در حراجی «ساتبیز» به مزایده گذاشته خواهد شد و پیشبینی میشود که به قیمتی بیش از ۳۰ میلیون دلار به فروش برسد.
«آرتنت» نوشت، حراجی «ساتبیز» با فروش تابلو نقاشی «پشته علف خشک»(۱۸۹۰) در سال ۲۰۱۹ به قیمت ۱۱۰.۷ دلار به رکورد فروش آثار «مونه» دست یافت. با فروش آن نقاشی رکورد جدیدی برای «مونه» و فروش یک اثر هنری امپرسیونیست در حراجی به ثبت رسید.
حراج نقاشی «پشتههای علف خشک در ژیورنی»(۱۸۹۳) مصادف با صد و پنجاهمین سالگرد نخستین نمایشگاه امپرسیونیست است که در پانزدهم آوریل سال ۱۸۷۴ میلادی در پاریس برگزار شد.
این نقاشی چندین دهه در مجموعه خصوصی متعلق به یک خانواده آمریکایی نگهداری شد.«دوآیت بلینی»، نقاش منظره این تابلو را در سال ۱۸۹۵ میلادی خرید و آن را در به موزه هنرهای زیبای بوستون امانت داد.
این اثر «مونه» نخستینبار در سال ۱۸۶۶ میلادی در ایالات متحده آمریکا و به عنوان بخشی از نمایشگاه «هنر فرانسوی» در «گالری دربی» واقع در نیویورک به نمایش گذاشته شد.
علاوه بر «پشتههای علف خشک در ژیورنی»(۱۸۹۳)، چندین نقاشی دیگر مربوط به همان دوره در حراجی پیش رو ارائه خواهد شد که از جمله آنها به Bennecourt (۱۸۸۷) میتوان اشاره کرد که ارزش آن حدود هشت میلیون دلار برآورد شده است.
همچنین نقاشی «مسابقه گاوها»(۱۹۰۱) اثر «پابلو پیکاسو» با قیمت تخمینی هفت میلیون دلار در حراجی ارائه خواهد شد. این نقاشی آخرین بار در سال ۲۰۰۳ در بازار هنر به فروش گذاشته شده بود.
علاوه بر این یک تابلو نقاشی منظره اثر «کامی پیسارو» با قیمت تخمینی ۳.۵ میلیون دلار به مزایده گذاشته میشود.
حراجی کریستیز نیز در بهار جاری نقاشی «آسیاب لمیز»(۱۸۸۸) را از مجموعه «موزه هنر نلسون اتکینز» به مزایده خواهد گذاشت و پیشبینی میشود که بین ۱۸ الی ۲۵ میلیون دلار فروخته شود.
«کلود مونه» یکی از پرآوازهترین هنرمندان جهان است. آثار او مظهر جنبش محبوب «امپرسیونسیم» محسوب میشوند. «امپرسیونیسم» در حوالی ۱۸۶۰ میلادی در فضای شهری و صنعتی پاریس شکل گرفت. نقاشان امپرسیونیست همچون «مونه» بر ثبت لحظات گذرا تمرکز داشتند. این گروه از نقاشان تلاش میکردند تغییرات نور و رنگ در ساعات و آب و هوای مختلف را به تصویر بکشند. هدف در حقیقت به تصویر کشیدن یک لحظه مشخص بود. با در نظر گرفتن تمامی این ویژگیها مجموعه «نیلوفرهای آبی» این هنرمند شاهکار امپرسیونسیت به شمار میرود. مجموعه «نیلوفرهای آبی» مونه بزرگترین مجموعه این هنرمند محسوب میشود.
انتهای پیام